Dagen da alle fikk være barn

19.mai 2019

Barnas dag samlet mange både til gudstjeneste og lek og moro etter gudstjenesten i Moss Frikirke søndag. Med dette arrangementet ønsket menigheten å gjøre sitt barnearbeid synlig i Mosseregionen. Dette ble en dag der alle kunne få være barn.

Bildet: Hilde Flaten (t.v) og  Kathrine Stampe gledet seg over den gode oppslutningen om Barnas Dag i Moss Frikirke. Her sammen med Sofie, Hanna og Henrik. Foto: Odd Borgestrand

Derfor var det gledelig å se at så mange møtte opp både til familiegudstjenesten og til de ulike aktivitetene utenfor kirken etter gudstjenesten.
-Her var det mange nye ansikter, og det var nettopp det vi hadde håpet på, sier en svært så fornøyd familiearbeider Kathrine Stampe, som sto for både planlegging og gjennomføring sammen med Hilde Flaten.

Det ble en Gudstjeneste
på barnas premisser. Katrine Stampe og Hilde Flaten tok en svært barnevennlig gjennomgang av de ulike bønneleddene i «Fader vår», og engasjerte barna på en fin måte underveis.
Mens den eldre garde inntok sin tradisjonelle kirkekaffe i menighetssalen var det rigget til med hoppeslott og mange ulike poster der barna kunne boltre seg sammen med sine foreldre eller besteforeldre. Ute i «tivoli-området» registrerte vi også besøk fra det store utland, og det så ut til at de også koste seg med glade og forventningsfulle barn.

Barna kunne for en femtilapp
velge mellom en rekke aktiviteter, som hoppeslott, High Strike, lykkehjul, ansiktsmaling, og ikke minst svampkasting på pastor Petter Lande Johansen. Her var det stor grad av treffsikkerhet, men den sporty pastoren syns det var hyggelig å by på seg selv på en slik dag.
Frivillige bemannet de ulike stasjonene, og her var det også «friluftskafeteria» som bød på alt fra pølser i vaffel til sukkerspinn og sunn frukt i biter. Takket være gode sponsorer var det mange flotte premier å hente, og Katrine Stampe ønsker å rette en ekstra takk til «hovedsponsor» Moss Bowling, som bidro med flere gavekort.

David syns det var kjempemorsomt å kaste svamp på pastor Petter

Hensikten med Barnas Dag
var å vise at Moss Frikirke mener alvor når de sier at barn fra 0-12 år og deres familier skal være menighetens hovedsatsingsområde. Dette gjenspeiler seg i de ulike tilbudene menigheten gir denne aldersgruppa, mener Kathrine Stampe.
-Søndagsklubben, familiegudstjenester, barneklubben Globus og småbarnsang er en viktig del av vårt arbeid for de minste. Vi vet også at der barna trives, der vil gjerne også de voksne være med, sier hun og takker alle frivillige som bidrar til å gjøre det brede tilbudet for barna mulig.

Hun ber alle småbarnsforeldre som vil vite mer om Moss Frikirke sitt arbeid om å lese seg opp her på menighetens nettsider, og gjerne også ta kontakt på epost eller telefon om de vil ha mer utfyllende informasjon. Kontaktinformasjonen finner du her: http://mossfrikirke.no/om-oss/kontakt/