Stemmeprakt og variasjon

4.februar 2016

Det begynte så mektig og ble avsluttet enda mektigere da Maria Sødal Arredondo og Torstein Sødal fylte kirkerommet i Moss Frikirke med en stemmeprakt av det sjeldne i kveld. Og mellom starten og slutten var kveldens konsert en varm og god opplevelse der de to artistene med Frikirke-ballast fremførte et allsidig repertoar.

-You raise me up kler tenorstemmen til Torstein Sødal, og med denne velkjente sangen satte han både stemning og kvalitetsstempel over en konsert som samlet om lag 100 tilhørere. Duoen hadde fortjent et enda større publikum, men de møtte en godt voksen flokk som lyttet og applauderte for både sang og musikk. Akkompagnatøren Øystein Lund Olafsen skal også ha sin del av æren for at dette ble en svært så minneverdig og berikende kveld.

Maria Sødal Arredondo og Torstein Sødal har begge vokst opp i Frikirkemiljøet, henholdsvis i Vennesla og Kristiansand.  Fra sine menigheter fikk de både en åndelig ballast og i ble i tillegg velsignet med en fantastisk stemmeprakt. Torstein Sødal hedret da også sin slagrammede morfar med sangen «Som når et barn kommer hjem», før ektefellen Maria overtok med sin favoritt fra barneårene, «Den fyrste song».

Hemmeligheter og diamanter
Så ble det taktskifte med «Hovedøen» der øyas hemmeligheter trolig ble avslørt for første gang i offisiell sammenheng i Moss Frikirke. Da var det greit at de to fulgte opp med «Send in the clowns» og «Paper moon, før Maria gjenoppfrisket sin suksess fra «Sound of Music» og hintet til sin ferske ektemann at «Diamonds are a girls best friend».

-Frikirken er ikke et kulturhus, noe vi absolutt respekterer, men det er likevel høyt under taket, og derfor har vi valgt et variert repertoar for både menighet og lokalmiljø i konsertserien som nå går av stabelen rundt om i 8 ulike frikirker på Østlandet og Vestlandet i februar, forteller Maria og Torstein.  Det virket ikke som om noen tok anstøt av utvalget i Moss Frikirke, – heller tvert imot. Det ble nærmest en liten «husker du» sekvens for et voksent publikum som både sang og plystret med til tonene fra de tre gjestene.

Intimkonserten nådde virkelig de store høyder da Torstein Sødal vartet opp med «Anthem» fra musikalen Chess. Foto: Rolf Stærk

Intimkonserten

Intimkonserten
nådde virkelig de store høyder da Torstein Sødal vartet opp med «Anthem» fra musikalen Chess, etterfulgt av  «Climb every mountain» og «Go tell it on the mountain». Så trakk Maria det hele så vakkert og vart inn med Lina Sandells vakre kveldssalme fra 1860, «Bred dina vida vingar» før hun og Torstein avsluttet med mektige «The Prayer»

Mellom vakker sang ble det også satt av tid til en rystende dokumentar om livssituasjonen for barnehjemsbarn i Moldova, der Torstein og Maria ønsker å utgjøre en forskjell for barn som har vært nærmere døden enn livet i sin oppvekst. Dette kan du lese mer om på http://www.cinemamobil.no/
Takk til to blide sørlendinger som gjorde godt å leve også for et hundretalls mossinger i kveld.
Odd B
Og her en link du kan ha glede av: