Spennende og allsidig å bli konfirmant i Moss Frikirke

10.juni 2020

Alle som ønsker en spennende og fin konfirmasjonstid er velkommen til å bli konfirmant i regi av Moss Frikirke. Konfirmantundervisningen vil etter planen starte tirsdag 25.august, og det er ønskelig med påmelding innen 26.juni. Selve konfirmasjonsdagen blir søndag 25. april neste år.

Bildet: Konfirmanttiden kan bli en spennende tid der du blir kjent med deg selv og andre ungdommer fra hele Østfold.  Illustrasjonsfoto

Å være konfirmant i Frikirken er åpent for alle og man må ikke være medlem for å konfirmere seg i Frikirken. Det sier pastor Petter Lande Johansen som også utfordrer ungdom som bestemmer seg for å være konfirmant i Frikirken, om å be med seg en venn eller to.
Slik det ser ut nå, vil konfirmantundervisningen foregå i Moss Frikirke annenhver tirsdag mellom kl.   17.00 – 19.00., forteller pastor Petter Lande Johansen. Første samling vil bli tirsdag 25. august kl. 17.00. Dersom tidspunktet skulle passe svært dårlig, kan dette tidspunktet eventuelt endres til det beste for de nye konfirmantene.

Innføring i kristen tro
-I tillegg til Bibelen bruker vi boken ConDios som innføring i den kristne tro. Noe av undervisningen vil vi ha sammen med de andre Frikirke-menighetene i Østfold. Temaer sammen med de andre menighetene vil handle om sorg og død og samlivsetikk. Som de fleste konfirmanter deltar også vi i Kirkens Nødhjelps fasteaksjon. På samlingene har vi alltid en lek eller en konkurranse og vi har en pause med en enkel servering, forteller pastoren videre.
Han trives å være sammen med konfirmanter, og håper på et godt kull denne høsten.
-I undervisningen vil vi legge stor vekt på dialog og vi ønsker å ha en åpen og ærlig samtale der det skal være lov å ha forskjellige meninger og synspunkter.

Petter og Kathrine
Pastor Petter Lande Johansen vil være konfirmantleder sammen med menighetens unge og friske trosopplærer Kathrine Stampe.
-Kathrine er full av gode ideer og er dessuten flink til å lytte til unge mennesker, så de som vil sikre seg en god lærer bør absolutt vurdere opplegget vårt i Moss Frikirke, sier Petter Lande Johansen, – og Kathrine er nok enig, legger han til.

Nå i disse korona-tider må vi selvsagt være åpne for endringer og det er viktig for oss som menighet å følge smittevernreglene som til enhver tid gjelder.

Konfirmasjonsgudstjenesten
Selve konfirmasjonen blir søndag 25. april 2021. I denne gudstjenesten vil konfirmantene bidra med noe «kreativt» og målet er at denne dagen skal bli en festdag for både konfirmanten selv og hele familien.

Turer og leirer
Pastoren tror leiren som arrangeres på Solbukta leirsted i Øyenkilen utenfor Fredrikstad kan bli en spesielt flott helg. I programmet er det satt opp leir 18.-20.september. Leiren starter fredag morgen, så her må konfirmantene be seg fri fra skolen. Leiren koster ca kr 800,- og arrangeres sammen med alle Frikirke-konfirmantene i Østfold.
Tidligere har vi også hatt en tur til Latvia/Riga. På grunn av Kornonapandemien ser det ut til at vi ikke kan dette i år, men vi vil også i år jobbe for en tur/leir i løpet av vinteren. Her må vi selvsagt følge myndighetenes råd og veiledning, så det må komme tilbake til, sier pastoren.

Be gjerne med deg en venn!
Å være konfirmant i Frikirken er åpent for alle og man må ikke være medlem for å konfirmere seg i Frikirken. Dersom du bestemmer deg for å være konfirmant hos oss, må du gjerne be med deg en venn eller to!

Spørsmål og påmelding
Påmelding og spørsmål rettes til pastor Petter Lande Johansen på tlf. 917 70 115 eller på mail: petlande@online.no – Helst innen fredag 26. juni