Søndagsklubben: Påske-fortellingen på nært hold

26.mars 2021

Det blir dessverre ingen søndagsklubb denne påsken heller. Da må vi finne på en annen løsning for barn og barnefamilier. IKO, Kirkelig pedagogisk senter, har laget et digitalt påskemysterium/quiz! Dette er en spennende quiz som barn og voksne kan løse sammen. Dere må gjerne sende det videre til andre dere kjenner også.

Dere kan gå inn på denne linken for å bli med i årets spennende påskespill fra IKO.

Hvem klarer å løse alle gåtene og komme seg videre? Det er gratis, og passer for barnefamilier som kan løse den sammen, eller for barn fra ti år og opp. Det handler om noen venner som kommer tett på den aller første påskefortellingen og som må løse ulike oppgaver for å komme videre.
På slutten er det også mulig å registrere seg og bli med i trekningen av en liten premie. IKO trekker rett etter påske! Det tar omtrent 30-45 min å gjennomføre hele fortellingen.

Åpningen på fortellingen er slik:
Det er søndag. Du og vennene dine har kommet over en rar maskin i skogen. Den er lillafarget, rund, og det blinker i lys overalt. Det er nesten til å bli litt sjøsyk av. Dere finner en liten dør og klemmer dere inn. Den er ikke stor, men dere får akkurat plass. Dere ser rundt dere og ser at det kun er glatte vegger og en stor spak midt på den ene veggen, og over den er det en skjerm med noen lysende tegn: MCMLXXXVIII
Hva er dette?  Hvis dere svarer riktig kommer dere videre i spillet, og kan lese:.

Døra er liten og i trengselen kommer en av dere borti spaken. Maskinen lukker døren. Dere er fanget! Den begynner å riste. Dere er ganske svimle når den endelig stopper og døren åpner seg igjen.
Dere snubler ut og oppdager at skogen dere trodde dere var i, er borte. Dere kikker rundt dere og ser en støvete vei. Til høyre ser dere en by med en stor mur rundt. Når dere ser til venstre, får dere øye på et stort følge av mennesker komme mot dere.

Menneskene har på seg rare klær.
Både menn og kvinner bruker noe som ser ut som lange kjoler og på føttene har de sandaler. Kvinnene har i tillegg på seg sjal, mens mennene har store skjegg. Hvor i alle dager er det dere har havnet? Da kommer dere på bokstavene i maskinen. Kanskje de kan forklare saken?

Nå kan vi ikke fortelle mer, men dere kan gjennom dette spillet oppleve påskefortellingen på nært hold. Vi ønsker dere en riktig god og spennende påske selv om vi ikke kan møtes i kirken. Lykke til med påskespillet!