Pinseaksjon og misjonsløp under planlegging

9.mai 2021

Fra 20. til 24. mai har Frikirkens misjonsarbeid en pinseaksjon. Denne gangen samler vi inn til vår partner, Det Palestinske Bibelselskap (PBS). Vi ønsker å hjelpe dem så de kan hjelpe sitt eget folk, de som er syke av korona eller som trenger humanitær hjelp etter å ha bli drevet ut i fattigdom som konsekvens av pandemien.

Generalsekretær i PBS, Nashat Filmon sier: «Takk for at dere hjelper oss med å sørge for åndelig oksygen til folket vårt, hvilket er Guds ord. Og at vi når ut med det fysiske oksygenet sånn at folk får puste. Vi tror og håper at dette initiativet vil få mange tilbake til liv, både åndelig og fysisk sett. Tusen takk for deres bidrag!»

Hold av onsdag 19.mai klokka 20! Da har vi et eksklusivt zoommøte med generalsekretær i Det Palestinske Bibelselskap: Nashat Filmon. Han skal fortelle oss om situasjonen på Gaza, og om hvordan det går med hjelpeaksjonen som vi støtter. Påmelding til ingjerd.bandak@frikirken.no

Planlegger nytt misjonsløp

Som i fjor planlegger Søndagsklubben i Moss Frikirke å arrangere et misjonsløp til inntekt for pinseaksjonen.  Fjorårets aksjon ble meget vellykket, og det ble samlet inn drøyt 12.000 kroner  til Frikirkens misjonsarbeid.
Frikirkens sentralt har trukket fram arrangementet i Moss til inspirasjon for andre menigheter. I Budbæreren omtales arrangementet på følgende måte:
– Vi arrangerte misjonsløp søndag 31. mai i fjor, som var første pinsedag. Deltakerne besto av åtte barn pluss foreldre, noen babyer, ledere og hunder. Alle skal med, ler familiearbeider og trosopplærer Kathrine Stampe i Moss Frikirke.

– Vi var så heldige å få bruke gården til noen frivillige i menighetens søndagsskole- og barnearbeid. Der var det perfekte omgivelser for misjonsløp og hygge. Været var helt nydelig denne dagen, og ungene møtte opp klare i treningstøy kl. 11. På forhånd hadde hver enkelt ordnet med sponsorer innad i familien eller i menigheten, forteller hun.

Det var gjort klart en tavle på forhånd som barna kunne skrive navnene sine på, der det ble krysset av for hver runde de løp.
– Vi hadde voksne som tok ansvar for det, men barna ble veldig opptatt av å følge med og fikk god kontroll på dette selv. Vi hadde også noen spreke pappaer som løp litt sammen med de største. Misjonsløpet hadde to ulike løyper, en for de minste på ca. 200 meter og en for de største på 500 meter. Med musikk, ballonger, popcorn og såpebobler ble det kjempegod stemning, forteller Stampe.

Mange fra menigheten som hadde meldt seg som sponsorer var til stede på gudstjenesten i Moss Frikirke mens misjonsløpet foregikk.

– Jeg sendte flittig over videosnutter og bilder til vår lydmann, som underveis klarte å sette sammen en minifilm som ble vist på slutten av gudstjenesten. Det satte de som var der veldig stor pris på, sier hun.

Søndagsklubben planlegger misjonsløpet søndag 23.mai (1. pinsedag) kl 12.00, og dette kommer vi tilbake til med nærmere presentasjon. Kanskje kan Moss Frikirke bidra på en måte som er til inspirasjon for andre også denne gang?