Nå blir det JUBEL i Moss Frikirke

13.desember 2019

Det har lenge vært et ønske om å starte barnekor i Frikirken. Nå er tiden inne og vi gleder oss veldig til å sette i gang.  Det sier familiearbeider og trosopplærer Kathrine Stampe og korleder for det nye barnekoret Jubel, Hilde Flaten.

Antallet barn i kirka har økt de siste par årene. Men her håper vi at vi også får med oss barn fra hele nye Moss, Våler og andre omliggende områder. Alle er virkelig varmt velkommen, sier de to sangglade «barne-entusiastene» Hilde og Kathrine. Første samling blir tirsdag 14.januar kl.17.30 i Moss Frikirke

Alder
Vi legger «øvingsnivået» først og fremst på de som skal begynne på skolen neste år og ut barneskolealder. Men dersom yngre søsken har lyst til å høre på og synge med, så er de hjertelig velkommen til å være med sammen med voksne, understreker Hilde Flaten. Øvelsene vil foregå i selve kirkerommet.

Voksne
Under øvelsene blir det mulighet for de voksne og eventuelt ynge søsken til å bruke lokalene nede. De yngste kan leke i Kirkebyen vår mens de voksne kan ta et pust i bakken sammen med andre voksne. Vi tenker å servere kaffe og noe å bite i men koret øver oppe i kirkesalen. Kirkebyen er for øvrig også en nyskapning i Moss Frikirke, som er blitt et flott lekerom for de mindre barna.

Hilde Flaten og Kathrine Stampe sammen med flere medhjelpere drar i gang barnekoret Jubel den 14.januar 2020.

Nå blir det «Jubel»
-Navnet på koret blir altså «Jubel», og det sier noe om det vil vi bringe videre, forteller Kathrine.
-Vi har så mange gode grunner til å juble. Mange år sammen med barn i ulike sammenhenger har tydelig vist at det ikke er noen som er så god til å vise glede og juble som de yngste. Her har vi noe å lære de voksne, mener de to.

Bare glad-sanger?
De understreker at barnekoret skal synge sanger i både dur og moll. Men det blir nok flest sanger med mye glede. Det ligger naturlig for de yngste. Men det blir også sanger til ettertanke og læring.
-Vi skal synge sanger som er fine å synge for barna, men som også har noe å formidle til de voksne. Og vi vet at mange gleder seg til å ha med barnekor på gudstjenester eller familiesøndagsskoler og i andre sammenhenger fordi det er med å gi så mye til tilhørerne, understreker Hilde.

Øvelser
Det blir øvelser hver annen tirsdag i ulike uker fra kl 1730 til 1830. Da skal det også bli tid til å kjenne litt på musikk og rytmer og formidling, kort sagt leke og moro oss med musikken. Vi kan bruke litt instrumenter og bevegelser. Alt skal hjelpe oss til å bli trygge i koret. Vi skal også lære litt av alle «de hemmelige tegnene» som er lurt å kunne for de som synger i kor, sier de to, som også er glad for å ha fått med seg noen ungdommer i menigheten som medhjelpere.  Første samling blir altså tirsdag 14.januar kl.17.30 i Moss Frikirke, og deretter annenhver tirsdag. Da er det bare å møte opp, og alle øvelser vil bli lagt inn i kalenderen til Moss Frikirke her på kirkens nettsider.
Vil du være med og spre budskapet om Jubel kan du laste ned plakat og dele ut til venner og bekjente som har barn i den aktuelle målgruppa:
Jubel barnekor plakat A4