Misjonal med konsekvenser

27.juni 2016

-Vi ønsker å være en misjonal kirke, og aldri har det vært større behov for det enn i dag.
Det sa Vigdis Stapley under sin preken i Moss Frikirke på søndag. Her et lite utdrag fra hennes preken som kan forandre hverdagen til flere av oss.

Saul ble fortalt at det ville gi han lidelser – i flertall – når han ble misjonær, og det forteller Apostelgjerningene. og de 13 brevene hans alt om. Vi  vil ikke oppleve lidelse, fordi om vi evangeliserer; og vi vil ikke bli smuglet ut av byen en sen nattetime for å komme oss i sikkerhet. Men vi vil nok få en del såkalte «festlige kommentarer» på vår bekostning, eller det kan bli lagt ut en del sladder på sosiale medier som gjør at du blir sett på som «lite lur» og ikke den man ber i selskap. Du kan oppleve stygge, usaklige, krasse avisinnlegg som gjør at det kan være vanskelig å gå med løftet hode ned Dronningens gate neste dag. Overbærende smil eller baksnakk er andre brukte metoder som mørkets herre tar i bruk.

Vigdis Stapely er eldste i Moss Frikirke

Evangeliseringsiveren
For husk, når alt dette skjer, så er det djevelen som gjør alt han kan for å stoppe din evangeliseringsiver. Det er ikke sikkert at det å reise til et annet land for å misjonere lenger er det vanskeligste. Ei heller det viktigste, for det haster faktisk voldsomt at vi tør å bli som Ananias, – som tør å gå til en person for å være Jesu budbringer – selv om all sunn fornuft skulle tilsi at det er helt sprøtt!

Åndelig mørke
Tenk hva som ville ha vært dagens prekentekst om Ananias hadde nektet å utføre det oppdraget Jesus gav han. Da hadde Saul forblitt blind – og levd i et åndelig mørke resten av sitt liv. Da hadde det ikke vært en Paulus som dro på fire misjonsreiser, og hvem vet om – eller når – evangeliet da hadde kommet til Europa – og til oss.

Et viktig mandat
Vi har også fått et mandat av Jesus – en oppgave og en gave. For når du får bringe Jesus til andre mennesker og ser hva Han gjør i livet til det enkelte menneske, da er evangelisering en gave og en glede. Vi er bare budbringere; Jesus er budskapet! Det er den gaven vi må bringe videre – og det med stor frimodighet!