Medarbeiderfest og ferdiglagte gjerninger

10.februar 2018

Medarbeidere med de mange ulike oppgavene i Moss Frikirke ble satt pris på gjennom den tradisjonelle medarbeiderfesten fredag kveld.  Et førtitalls medarbeidere deltok på en fest preget av nydelig mat, gode samtaler, mye sang og musikk og et viktig tema.

Bildet: Et førtitalls medarbeidere deltok på lederrådets medarbeiderfest i Moss Frikirke fredag kveld. Her hygget de seg med svært god mat og et variert program.

-Vi er skapt til gode gjerninger, understreket menighetsveileder Unni Westli.

Menighetsveileder ved Frikirkens hovedkontor, Unni Westli, hadde fått i oppgave å snakke om å gå i «ferdiglagte gjerninger», der hun tok utgangspunkt i Efeserbrevets andre kapittel der det blant annet står: For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.  Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv.  For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.»

Gode gjerninger
Unni Westli spurte hva som ligger i begrepet «gode gjerninger». Hun tok utgangspunkt i at mange av oss har forbilder, – mennesker vi ser opp til fordi de har fokus på sine medmennesker og legger vekt på å gjøre godt mot dem. Det handler ikke om rett eller galt, men om hva som tjener et medmenneske.
Derfor er bibelordet fra Matteusevangeliet også veldig relevant: «Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.»
-Bibelen sier vi er skapt til gode gjerninger av Skaperen selv. Vi er skapt til å ta oss av de minste, de som trenger det mest der du er.

-Gå inn i gjerningene der det å gjøre godt mot andre blir en del av din hverdag, oppfordret Unni Westli, som minnet medarbeiderne i Moss Frikirke om at de ikke går alene ut i hverdagen.

Lederrådet, her ved Dag Frode Kolltveit, vartet opp med nydelig marsipankake.

Alle er medarbeidere
Pastor Petter Lande Johansen minnet i sin takketale til de frivillige medarbeiderne at alle som er med i menigheten også er arbeidere i Guds rike. -Vi har forskjellige oppgaver, men hver uke er mange i arbeid for å drive menighetens arbeid. Det takker vi for, og derfor denne medarbeiderfesten, sa han.
En ekstra takk til Kari og Bjørn Harald Tretteteig som vartet opp med fantastisk god, hjemmelaget tapas-mat. Her var det mange gode smaker og retter, og alt ble avsluttet med to gedigne kaker som medarbeiderne koste seg med utover fredagskvelden. En takk også til lederrådet som hadde ansvaret for arrangementet.