Til Latvia med mat til fattige

21.januar 2018

Fredag 16.mars reiser Frikirkenes konfirmanter fra Østfold på en spesiell konfirmant-reise. Turen går nemlig til den Latviske hovedstaden Riga, og vil vare i fire dager.  Moss Frikirkes konfirmanter Sara Modalsli og Maria Melby Refsnes blir to av deltakerne.

Bildet: Konfirmantene Sara Modalsli og Maria Melby Refsnes overrasket med nydelig suppe etter søndagens gudstjeneste i Moss Frikirke. Pengene skal gå til konfirmant-reise og matudeling i Latvia i mars.

Hensikten med konfirmantturen er å bygge fellesskap mellom konfirmantene, å gi konfirmantene erfaringer av å bety noe for andre, og å oppleve andre kristne gudstjenester og fellesskap.

Utdeling av mat
Under turen skal konfirmantene handle inn mat i Riga, som de skal være med og dele ut til de fattigste familiene i byen Vangashi rett utenfor Riga. Her skal de også besøke en menighet og delta i Gudstjeneste.
Det var Fredrikstad Frikirke som dro i gang Latvia-prosjektet for seks år siden, og denne gang blir konfirmanter fra alle Østfold-byene med på turen. Vangashi er en liten by med om lag 4000 innbyggere, de fleste av russisk avstamning, og det er mange fattige familier i byen.
For Fredrikstad-konfirmantene er denne turen blitt en tradisjon, men i år vil også de to konfirmantene fra Moss Frikirke, bli med, og de gleder seg.
-Dette blir spennende og vil helt sikkert bli en annerledes opplevelse sier Sara Modalsli.

Håper på støtte
Søndag startet den økonomiske delen av prosjektet for Mosse-konfirmantene i forbindelse med kirkekaffen etter gudstjenesten. Da serverte de nemlig nydelig grønnsaksuppe med pølser eller kylling som tilvalg i tillegg til ferske rundstykker. Prisen var 50 kroner for denne lunsjen, og pengene skal gå med til å dekke noe av reiseutgiftene i tillegg til kjøp av mat for utdeling til de fattige familiene i Vangashi.
Mange av gudstjeneste-deltakerne på søndag benyttet anledningen til å få varm suppe for en femtilapp og flere betalte nok også litt ekstra for å bidra til at familier i Vangashi skal få en solid matkurv når konfirmantene kommer på besøk.

Du kan vippse støtte til konfirmant-aksjonen ved å sende penger til 957 81 900, og merke gaven RIGA

VIPPS TIL 957 81 900
Sara og Maria syns det er flott om mange i Moss Frikirke vil være med på prosjektet og bidrag kan derfor vipses over til telefonnummer 957 81 900 og merke gaven med RIGA.