Kråkeklubb for barnefamilier satser på speiderturer

17.januar 2020

Kråkeklubben er siste nyskapning i satsingen på barn og barnefamilier i Moss Frikirke.  Klubben er Moss Frikirkes familiespeidergruppe, som skal møtes en søndag i måneden og gå på tur sammen. Oppstart er søndag 9.februar.

Hver tur har sitt eget tema, med en ting klubbmedlemmene vil lære fra speiderverden. Det kan være knuter, kart og kompass, førstehjelp, eller noe annet spennende, forteller familiearbeider Kathrine Stampe.

Søndagen  begynner med gudstjeneste med felles søndagsklubb for barna. Deretter er det  Speidersuppe og kirkekaffe. Deretter er det bare å gjøre seg klar for tur ut i Guds frie natur.
-Hver gang samles vi rundt et bål for kaffe og prat. Her får vi også møte Kråkefar å se hva han har i sekken sin! Vi skal møtes i undring og samtale om naturen og speiding, og bli kjent med nye mennesker, forteller Kathrine videre.

Tre av lederne i klubben , fra venstre Daniel Stampe, Katrine Stampe og Agnar Torvund . Atle Lofstad er også med på ledersiden.

Ledere i klubben er Kathrine og Daniel Stampe, Atle Lofstad Haug og Agnar Torvund og alle gleder seg og er klare for å ta imot alle som har lyst å være med. Målet med Kråkeklubben er først og fremst å komme seg ut på tur sammen med andre familier, og bli kjent med naturen vår og lære mer om hvordan vi kan forvalte den på best mulig måte. Det er rom for å knytte vennskap og dele opplevelser sammen, mener de fire lederne.

Alle barna får hvert sitt speiderskjerf som de har på når de er på tur. Hver gang vil de også få et merke som de kan sy på skjerfet ditt. Hvert merke representerer det de har lært denne dagen. Det finnes også noen spesialmerker, og de skal vi fortelle mer om på Kråkeklubben, sier en noe hemmelighetsfull Kathrine.

Hvem kan være med?
Alle familier, eller barn som har med en voksen kan være med. Det er ingen nedre eller øvre aldersgrense.
-Vi prøver å legge opp til vognvennlige turer, og at små barn skal kunne klare å gå selv. Hvis vi er i skogen, og du har ett lite barn, kan det være lettest med meis, men dette skal vi informere om i god tid. Ikke vær redd for å ta kontakt med oss hvis du har noen spørsmål ang dette, eller om du trenger hjelp med å låne noe bæreutstyr, fortsetter Kathrine.

Når og hvor møtes vi?
Alle er velkomne til å være med på Gudstjenesten og søndagskolen denne klubb-dagen hver måned.  Det serveres SpeiderSuppe på kirkekaffen ca 1230, og her vil det blit gitt mer informasjon om dagens tur. Suppe er gratis for alle som er med i Kråkeklubben. Etter samlingen i kirken drar klubbmedlemmene  i samlet flokk, ca kl. 13. 15 mot turmålet.
-Noen ganger er vi i nærmiljøet, og spaserer derfor fra kirken, mens andre ganger skal vi gå turer andre steder. Dette varierer vi litt.  Hvis noen trenger skyss, er det viktig at gi beskjed i god tid.

Dette er datoene for samlinger denne våren: 9 Februar, 8 Mars, 19 April, 10 Mai. Det planlegges også en dato for avslutning i juni.

Hva koster det å være med?
Det koster 50 kr i året pr barn å være med. Voksne er gratis.

Hva trenger man av utstyr?
Alle som deltar trenger klær etter vær. Det blir alltid turer ute, uansett vær.  Egen turkopp er fint, og drikkeflaske med drikke til barna er også lurt. Dessuten er det fint å ta med sitteunderlag og grillspyd, avslutter Kathrine Stampe.