Konfirmant-tur med kontraster

28.mars 2018

Frikirkens konfirmanter i Østfold har besøkt Latvia som en del av sitt konfirmantprogram i år.  Reisen ble gjennomført 16.-19.mars. Fra Moss Frikirke deltok konfirmantene Sara Modalsli og Maria Melby Refsnes i tillegg til pastor Petter Lande Johansen. Hele reisefølget fra Østfold utgjorde 20 personer.

Bildet over til venstre: På besøk i et privat hjem i Vangashi, en liten by som ligger ca en time fra hovedstaden Riga. Pastor Petter Lande Johansen og konfirmantene Sara og Maria.

Hovedmålet for turen var å møte menigheten i Vangashi, en liten by som ligger ca en time fra hovedstaden Riga. Denne menigheten driver et omfattende diakonalt arbeid for fattige i byen. Konfirmantene hadde i forkant av turen samlet inn penger og tilsammen fikk de inn omlag 40.000 kroner.

Fattig og rik
Det var også et mål for turen at konfirmantene skulle få se at det finnes fattigdom bare en drøy times flytur fra vår velstand her i Norge og at det nytter å hjelpe. Men selvsagt skulle vi også hygge oss, noe vi også gjorde.
Fredag etter ankomst var vi ute og spiste og vi fikk prøve Latviske nasjonalretter. På lørdagen var alle konfirmantene med og handlet inn masse mat, som skulle deles ut på søndag. Her var det viktig å tenke på holdbarhet, slik at maten kunne oppbevares og vare lenge.
For at konfirmantene skulle få kjenne litt på hvilke kontraster det finnes mellom fattige å rike, kjørte vi limousin til restauranten på lørdagskvelden og vi nøt en nydelig middag

Østfoldkonfirmantene presentert under gudstjenesten i i Vangashi menighet. Konfirmantene deltok med et par sanger og overrakte pengene som konfirmantene hadde samlet inn.

Møte med menigheten
Søndagen var det tid for å møte menigheten i Vangashi. I kirken ble vi tatt godt imot av menighetens medlemmer. Konfirmantene deltok med et par sanger og vi kunne få overrekke pengene som konfirmantene hadde samlet inn. Etter gudstjenesten, som forøvrig varte i 2,5 time, var vi hjemme hos pastoren og hans familie og spiste middag. Under dette besøket fikk vi erfare at ordtaket «Der det er hjerterom, der er det husrom,» stemmer. Stua var smekk full, men alle ble mett og vel så det.

Utdeling av mat
Deretter fikk alle konfirmantene være med å dele ut maten som vi hadde handlet inn på lørdag. Vi besøkte flere enslige og familier som så absolutt var takknemlige for vår hjelp. Ved disse besøkene fikk konfirmantene se, lukte og erfare at det finnes mennesker som virkelig lever under fattigdomsgrensen. Ja det ble et sterkt møte for ungdommene og det var flere som kjente tårene presse på, når de så hvordan familiene bodde. Men samtidig fikk konfirmantene selv erfare at det nytter å hjelpe mennesker som ikke har det like godt som oss.
Så hva husker konfirmantene etter en slik tur? Jo, til tross for besøk i Øst-Europas største badeland, kjøre limousin, spise på fine restauranter, så er det møte med menneskene i Vangashi de husker best. Tenk, det nytter å hjelpe!

Det ble et sterkt møte for ungdommene og det var flere som kjente tårene presse på, når de så hvordan familier i Vangashi bodde. Samtidig fikk konfirmantene selv erfare at det nytter å hjelpe mennesker som ikke har det like godt som oss.