Hyggetreffets busstur til Indre Østfold

6.mai 2018

Hyggetreffets busstur, som skulle vært arrangert tirsdag 5.juni er flyttet fram til fredag 1.juni, med avreise fra Moss Frikirke kl. 09.00.

Bildet: Første stopp på årets tur er Spydeberg prestegård.

Årsaken til flyttingen var problemer med  skaffe buss på den opprinnelige datoen, forklarer tur-ansvarlig Bjørn Angell.

Turen går til Spydeberg Prestegård, som var en viktig arena i Norges historie på 1700 og 1800-tallet. Alle i Moss har hørt om Mossekonvensjonen, men at forberedelsene til konvensjonen foregikk også på Spydeberg prestegård er det få som kjenner til. «Potetpresten Wilse» har nok noen hørt om, men det blir mer spennende historie under dette besøket.

Turen går så videre til Østfold-domen i Eidsberg. Denne kirken er opprinnelig fra 1200-tallet og kirkens døpefont er fra 1250.

Videre går turen til Folkenborg musum utenfor Mysen. Folkenborg museum ligger i et område preget av lange historiske linjer. Det var kirkested i middelalderen, og her ble kong Håkon Håkonsson født i 1204.,

En spennende historisk dag avsluttes med middag på restaurant «Perrongen» ved den gamle jernbanestasjonen i Rakkestad. Bussen er beregnet å være tilbake i Moss ved 17.-tiden.

Under Hyggetreffet tirsdag 8.mai vil det bli informert mer om turen.
Det er ledige plasser på turen. Påmelding til Bjørn Angell på  mobil 957 85 789  eller e-post: b-angel@online.no