Fasteaksjonen: Gi et liv med vann

24.mars 2019

844 millioner mennesker mangler tilgang til rent vann. Tema for Fasteaksjonen 2019 handler om Kirkens Nødhjelps arbeid med vann og sanitær i utsatte områder omkring i verden. Moss Frikirke støtter også i år opp om Fasteaksjonen, og deler blant annet ut fastebøsser i kirken.

Gutter drikker vann i landsbyen Baarweyn i Puntland utenfor Garowe, Somalia. Guttene mellom 6 og 10 år går 12 km for å hente 3 liter vann. Kirkens Nødhjelp har nettopp kommet med vann i tankbil.

Det er gått mer enn 50 år siden menighetene i Norge bestemte seg for å ha en årlig innsamlingsaksjon til Kirkens Nødhjelp sitt internasjonale arbeid. Fasteaksjonen er i dag den nest største innsamlingsaksjonen i Norge, – etter TV-aksjonen. Aksjonen er lagt i en tid av kirkeåret som heter fastetiden. Fasten varer i 40 dager helt fra askeonsdag, men selve Fasteaksjonen arrangeres over hele landet søndag til tirsdag før palmesøndag, altså 7. – 9. april.

Hver vår i fasten går 40.000 ungdom, voksne og barn fra hus til hus for å gjøre en innsats for dem som trenger det aller mest. Fasteaksjonen går til hele Kirkens Nødhjelps arbeid, med fokus på vann.

Urent vann dreper flere enn krig og konflikt, men dette er en kamp vi kan vinne! 1 av 9 har ikke tilgang til rent vann, for bare 200,- kan du gi en person varig tilgang til rent vann. Sammen forandre – sammen for andre.

Slik kan du bidra
Du kan gi ditt bidrag når bøssebærerne kommer på døra – enten rett i bøssen eller på vipps
Gi en gave med Vipps: Gå inn på «Kjøp og betal» og send ditt bidrag på 2426
Gi en gave på SMS: Send kodeord VANN til 2426. Da gir du 200 kroner, som blir belastet telefonregningen din.

Hawos hjelpende hånd

Dette er en av historiene fra virkeligheten i Somalia som Kirkens Nødhjelp ønsker å formidle i forbindelse med årets Fasteaksjon.

Etter at mamma og storebror døde har 12 år gamle Hawo tatt over mye av det daglige ansvaret for familien. – Aller helst vil jeg bli sykepleier. Fordi jeg jeg ønsker å hjelpe andre.
Smilet sitter et stykke inne, men det er likevel en voksen mildhet i blikket til Hawo. En blanding av sjenanse og opplevelser ingen unner et barn. For få år siden, hun husker det så godt, levde hun med mor og far, fem brødre og en søster. Et enkelt, men godt liv som nomader ute i det golde ørkenlandskapet i Puntland, Somalia. Det var før regnet sluttet å komme. Sesong etter sesong. Før geitene de livnærte seg av startet å dø, en etter en. Før de selv ble utmagret. Før Hawo mistet mamma og deretter storebror. Han var bare skinn og bein, og da han ble syk maktet ikke kroppen mer.

Livreddende vann
– Vi har ingenting. Men vi kom hit for at vi ikke skulle dø, sier Hawo med lav stemme. Hun forteller at de voksne bestemte at storfamilien måtte komme seg til provinshovedstaden Garowe. Hit til flyktningleiren Jilab 3, hvor nye klimaflyktninger strømmer til hver eneste dag. I 2010- 2012 ble Somalia rammet av den mest alvorlige tørken på 60 år og hungersnøden tok livet av nærmere 260.000 mennesker. Ifølge FN 2.6 millioner somaliere i dag på flukt, hovedsakelig fra tørke, men også konflikt.

De har mistet stort sett alt, heldigvis sørger Kirkens Nødhjelp for rent vann her i leirene. Det er helt avgjørende for å unngå vannbårne sykdommer som kolera – og for at folk i skal kunne overleve under de svært krevende forholdene. De daglige turene til en av vannpostene er det Hawo som står for. I tillegg til at hun lager mat, vasker klær, passer småsøsken og holder rent i og utenfor det enkle teltet. Etterpå gjør hun mye av det samme også for tanten som bor i en annen flyktningleir 20 minutters gange unna.

Ett av de beste
– Hawo er et av de beste barna som finnes. Hun er fortsatt så ung, men gjør alt av husarbeid, også mange ting vi ikke trenger å be henne om. Hun er ærlig, og gjør mye helt på eget initiativ, jeg tror at hun kan bli en god gründer, sier Fadumo Abdinur Hirsi (60) og klapper kjærlig på tantebarnet sitt.
– Jeg vil være en flink jente. Jeg ønsker å hjelpe andre, og om jeg får jobb på et sykehus kan jeg hjelpe mange. Og kanskje gi baller til barna, så de har noe å leke med. Det har jeg lyst til, sier Hawo.

Avhengig av hjelp for å hjelpe
For at Hawo og andre skal få rent vann trengs det hjelp fra mange norske frivillige. Folk som ikke er på flukt, men som i likhet med Hawo har engasjement og et ønske om å hjelpe mennesker i en svært krevende situasjon.  Hvert år er tusenvis av frivillige med på å samle inn penger til Kirkens Nødhjelps arbeid gjennom Fasteaksjonen.

Det er nettopp disse pengene som gjorde det mulig å levere rent og trygt vann i Somalia. For Hawo og tusener av andre flyktninger har dette vært livsviktig hjelp.