Etiopiabesøk 4.april både formiddag og kveld

25.mars 2017

Tirsdag 4.april blir det Etiopiabesøk under Hyggetreffet i Moss Frikirke, og dessuten en uformell samling også kl.20.00 for de som ikke har anledning til å komme på formiddagen. Flere medlemmer i menigheten og hyggetreffet som sådan har tatt ansvar for at totalt 10 barn får skolegang i stedet for å havne på gata i Etiopias hovedstad Addis Abeba.

Bildet: Gatebarnlederne Mengistu Boranu og Michael Nigusse kommer på besøk til Moss Frikirke.

Nå kommer gatebarnlederne Michael Nigusse og Mengistu Burano i forbindelse med at de to organisasjonene som driver dette arbeidet, Win Souls for God og Bright Star, markerer sitt 20 års jubileum. Leder for Gatefolket i Norge og medlem i frikirken i Moss, Odd Borgestrand, blir med som møteleder og tolk.

De to gjestene fra Etiopia vil formidle siste nytt fra gatebarnprosjektet i Etiopia. Odd Borgestrand har produsert en ny video fra arbeidet og det blir dessuten hilsener og en matbit.  Både Hyggetreffet og den uformelle samlingen kl.20.00 er åpent for alle, og vi ønsker spesielt dere som er faddere for et skolebarn hjertelig velkommen.  Vi håper mange også fra distriktet rundt Moss har mulighet til å komme på et av disse to arrangementene.

Kom og hør om de små og store hverdagsunderne i gatebarnprosjektet. De som forteller er selv hjulpet ut av en fattigdom vi i Norge ikke kan forestille oss. Men vi lover også gode og muntre historier. Hjertelig velkommen!

Mengistu Bunaro (t.v) er 37 år, gift med Silas og har 2 jenter. Han er vokst opp i en svært fattig familie i bydelen Entoto. Mengistu er nummer fire i en søskenflokk på åtte. Han har tre brødre og fem søstre.
Til tross for sin bakgrunn i fattigdom har Mengistu skaffet seg god utdannelse både som lærer og med en bachelorgrad innen administrasjon og ledelse. Mengistu er i dag HR-ansvarlig. Det vil si at han er personalansvarlig og ansvarlig for materiell og logistikk innen gatebarnprosjektet.

Michael Nigusse
er 31 år gammel. Etter at hans foreldre ble skilt klarte ikke hans mor å ta hånd om sine barn. Michael ble derfor overlatt til en blind onkel. Michael måtte som guttunge klare seg selv og det endte med at han havnet på gata i Addis Abeba som 12-åring. Her bodde han i to år inntil han ble plukket opp av gatebarnprosjektet vårt, fikk tilbud om skole og et hjem sammen med andre gutter fra gata. Han bodde på guttehjemmet fram til han startet studier på universitetet i byen Gondar i Nord-Etiopia. Fra dette universitetet har han nå en master i littertur og engelsk språk.I dag er Michael leder av vårt kontaktsenter, som er porten inn til vårt prosjekt for barn og unge som har havnet på gata av ulike årsaker. Han leder også guttehjemmet «Safety House» der han bor sammen med 18 gutter fra 8 til 25 år. I tillegg studerer han nå journalistikk og kommunikasjon ved universitetet i Addis Abeba.