Bibeldagen en viktig dag i menigheten

2.februar 2017

Søndag 19.februar markerer Moss Frikirke ÅRETS BIBELDAG. I år kommer tidligere Generalsekretær i Bibelselskapet, GUNNLEIK SEIERSTAD, til vår menighet. Han er en sjelden kapasitet og vel verdt å lytte til!

Videre vil vi selvsagt hjelpe både lille Kumushai og modige Keremet fra Kirgisistan til å få sine egne bibler – og på deres eget språk. Disse to barna står som frontfigurer for årets bibeldag i Bibelselskapets regi. Det er viktig at vi prioriterer denne dagen, oppfordrer bibelkontakt Vigdis Stapley

Bibelselskapet skriver på sine nettsider at Bibeldagen er den årlige feiringen av Bibelens plass i menigheten, i Norge og i verden. På Bibeldagen setter vi Bibelen i sentrum og gleder oss over at vi har den på vårt eget språk. Vi setter fokus på bibelbruk og vil hjelpe alle til å åpne Bibelen. Og vi vender blikket ut mot mennesker i andre land som også ønsker seg en bibel.

Videre vil vi selvsagt hjelpe både lille Kumushai til å få sin egen bibel – og på eget språk.

Videre vil vi selvsagt hjelpe lille Kumushai til å få sin egen bibel – og på eget språk.

Bibeldagen 2017: Bibler til Sentral-Asia

Sentral-Asia består av seks land som før var en del av Sovjetunionen. Vi har i dag bibelselskapsarbeid i Kasakhstan, Usbekistan, Tadsjikistan, Aserbajdsjan og Kirgisistan.
Det bor 75 millioner mennesker i Sentral-Asia. Svært få har en bibel eller kjennskap til kristen tro, og islam vokser sterkt. Flere steder opplever også kirkene stor vekst, men de møter mange steder sterk motstand.
På Bibeldagen 2017 kan vi støtte de kristne i Sentral-Asia med bibler og nytestamenter som styrker dem i troen.
De innsamlede midlene under Bibeldagen 2017 skal gå til: Bibler, nytestamenter og bibeldeler til barn og voksne (på bl.a. usbekisk, kasakhisk, kirgisisk, aseri og tadsjikisk). Oversettelse av Bibelen til kirgisisk. Bibeldeler i stor skrift til eldre. Å gjøre Bibelen tilgjengelig på Internett

Sentral-Asia omfatter
landene Kasakhstan, Usbekistan, Kirgisistan, Tadsjikistan og Turkmenistan. Aserbajdsjan regnes også ofte å tilhøre Sentral-Asia både kulturelt og politisk.

Det bor omkring 75 millioner mennesker i Sentral-Asia:
Usbekistan: ca. 30 mill. innbyggere
Kasakhstan: ca. 17 mill. innbyggere
Aserbajdsjan: ca. 9 mill. innbyggere
Tadsjikistan: ca. 8 mill. innbyggere
Kirgisistan: ca. 6 mill. innbyggere
Turkmenistan: ca. 5 mill. innbyggere

Det drives bibelselskapsarbeid i alle landene i Sentral-Asia, bortsett fra Turkmenistan. Islam er på sterk frammarsj og er den dominerende religionen i alle de seks landene. Men det er en voksende minoritet av kristne. Landene i Sentral-Asia er blant de fattigste i verden.

Gunnleik Seierstad

HVEM ER GUNNLEIK SEIERSTAD?
Mannen som har fått det både i hodet og i hendene! Mannen som omtales som en intellektuell kapasitet, men som like gjerne «mekker» en vrang Landrover! Mannen som smiler like mye og ofte som sola skinner i Sør-Amerika. Mannen som smiler like vennlig til fjellindianeren Guillermo som til biskoper og annet «fint folk».  Mannen som vet og kan, men som aldri framhever seg selv!

Mannen som har vært tilsynsmann på Ecuador-feltet; generalsekretær i Santalmisjonen og generalsekretær i Bibelselskapet – for så å avansere til samme stilling på internasjonalt nivå, stasjonert i London, men på farten verden rundt. Kjemi-lektoren som snakket – og fortsatt snakker – et førsteklasses engelsk og spansk; bare det er en sjelden kombinasjon!

Men selvsagt står det også her en kvinne bak. Vakre, kloke Ingebjørg fra Valdres har vært – og er – en vesentlig faktor i hans liv. Ikke alle kan klare å være gift med en som har hele verden som sitt arbeidsfelt -. J

Vi overdriver ikke når vi sier at GUNNLEIK SEIERSTAD vet hva han snakker om på Bibeldagen. Selv om han fyller 80 år inneværende år, vet han bedre enn noen hva Bibelselskapet gjør – og hva de trenger. Han vet også bedre enn de fleste hva Bibelen – Guds Ord – kan gjøre – og gjør – for mennesker i Ecuador, i Egypt og i Kasakstan. Han har vært der; sett og hørt.

SØNDAG 19.FEBRUAR har vi sjansen til å lytte, å lære og gjerne bidra med en gave. Hvordan kan jeg la være å bidra med skarve 40kr hvis det kan gi seksårige Kumushai en barnebibel? Svaret gir seg selv.
DETTE BLIR EN GUDSTJENESTE SOM BÅDE BARN OG VOKSNE KAN FÅ UTBYTTE AV. KANSKJE ER DET OGSÅ DEN SØNDAGEN VI ALLE SKULLE STILLE MED HVER VÅR BIBEL FOR Å UNDERSTREKE AT DET ER ÅRETS BIBELDAG?!  SAMT EN RAUS GAVE TIL BIBELSELSKAPET!