Både nytt og velkjent under «Vi synger jula inn»

15.desember 2019

Det ble en noe utradisjonell «Vi synger jula inn» i Moss Frikirke søndag ettermiddag. En rekke nye og til dels ukjente sanger sto på programmet godt blandet med noen av julas klassikere.

Denne damegruppa framførte sangen «Ære være Gud.»

Nok en gang ble det en imponerende samling av lokale aktører som sto fram i det vakkert lyssatte kirkerommet. De aller fleste var menighetens egne sang- og musikkrefter, men her var også inviterte gjester som gjorde dette til en fin førjulskveld. Arrangementskomiteen bestående av pastor Petter Lande Johansen, familiearbeider Kathrine Stampe, Roy Sæthre Khantatat og Kjell Stubberud kunne glede seg over at kirken på det nærmeste var fullsatt under årets julekonsert.

Det hele begynte
med inntog av de minste barna som med lys i hendene sang «Snart senker natten seg» og «Tenn Lys». Deretter spilte unge Stella Khantatat den vakre instrumentalen «Menuett» på flygel, før ei damegruppe fulgte opp med «Ære være Gud».
Vilde Sofie Kjærnes og Barbara Thorsen viste nok en gang at de kan håndtere sine tverrfløyter, da de samspilte de to sangene «Det hände sig i Betlehem» og «Joy to the world».

På rad og rekke
fikk de om lag 160 frammøtte høre en fin samling kjente og ukjente julesanger. Mathea Naustvik og Sara Modalsli framførte «The greatest Story told», før Kristine Stærk og Erling Henanger fulgte opp med «Stille Natt» og «Maybe this Christmas». Helena Stærk og Lorenzo Lo Bartolo presenterte «Snow» og «Christmas time is here».  Et sammensatt band imponerte stort med den flotte sangen «Boots», med Marius Øverland som meget dyktig solist. Gro og Kjell Stubberud er selvskrevne deltakere under Frikirkens julekonsert, og bidro denne gang med «Ledet av en stjerne».  De ledet også an i fellessangene «Gled deg du jord» og «Å kom alle kristne».

Firhendig og kjente klassikere
Vibeke Stærk og Barbara Thorsens slo til med firhendig versjon av «Go tell it on the mountain» og det er alltid et høydepunkt når Roy Sæthre Kantatat framfører «O helga natt».  Han ledet også an da menigheten sang tradisjonsrike avslutningssangen «Deilig er jorden».
Vi må også ta med blåser Øystein Kjærnes og Morten Dahle Stærk på både orgel og flygel. Kathrine Stampe var tekstleser med sentrale tekster om julen.

Julens budskap handler om at Jesus tok bolig i blant oss mennesker. Gud ble menneske og han bor der du og jeg bor. Han er vår nabo, sa pastor Petter Lande Johansen

Den gode nabo
Pastor Petter Lande Johansens andakt handlet om godt naboskap.
-Naboene gjør noe med våre følelser. Vi kan være på hils, eller vi kan være gode venner. Jeg tror vi får et bedre Norge om vi legger vekt på å være gode naboer, sa Lande.
Så understreket han at julens budskap handler om at Jesus tok bolig i blant oss mennesker. Gud ble menneske og han bor der du og jeg bor. Han er vår nabo. Da er det sentrale spørsmålet om du bare er på hils med naboen din eller om han er din gode venn.

Det kan bli ei jul med godt naboskap for alle som ønsker det, og alle er velkommen til gudstjenestene i Moss Frikirke denne jula.  Komplett program finner du i kalenderen her på nettsiden til Moss Frikirke.