Digital påskefeiring i Moss Frikirke i år også

27.mars 2021

Velkommen inn i påsken, som blir annerledes også i år. Når vi ikke har mulighet til å møtes i Moss Frikirke må vi benytte digitale kanaler for å nå hver enkelt som ønsker å feire påske i vår menighet. Her får du en oversikt over påskefeiringen i vår menighet.

Pastor Petter Lande Johansen og flere av menighetens musikalske krefter blir å se på nettsidene til Moss Frikirke denne påsken.

Palmesøndag:
Vi legger ut preken ved trosopplærer Kathrine Stampe som lydfil. I tillegg blir det også et digitalt påskemysterium for barnefamilier. Dette ligger allerede ute her på våre hjemmesider.

Skjærtorsdag kl. 18.00
blir det en enkel nattverdgudstjeneste på Teams. Pastor Petter Lande Johansen forretter. Til nattverden kan du gjerne bruke druejuice og brød/loff
Her er det påmelding innen onsdag 31. mars til pastor Petter. Benytt eposten  petlande@online.no , og du vil i god tid før møtestart motta en link slik at du kan koble deg opp og delta. Vi satser på minimum 10 personer for å gjennomføre nattverdgudstjenesten. Etter Gudstjenesten blir det anledning til å delta i en digital kirkekaffe.
I tillegg vil kveldens andakt bli lagt ut her på vår hjemmeside og på Moss Frikirke sin Facebook-side med egen video.

Langfredag: Videoandakt
Her blir det refleksjon om lidelseshistorien v/ pastor Petter Lande Johansen. Dette er et video-opptak som blir lagt ut på hjemmesiden og Facebook på langfredag. Les gjerne lidelseshistorien fra Lukas 22. 39 – 23. 46

Påskedag Videogudstjeneste
Vi feirer oppstandelsen sammen gjennom en digital gudstjeneste i opptak. Det blir tale av pastor Lande Johansen, som også leder forbønnshandlingen. Trosopplærer Kathrine Stampe har en egen avdeling for barna, der hun gjenforteller hva som skjedde i Jerusalem i påskedagene og hvorfor det skjedde.
De musikalske innslagene står Gunhild og Morten Dale Stærk, Barbara Thorsen og  Julianne Austegard for. Gudstjenesten blir lagt ut påskeaften og blir liggende på våre nettsider og Facebook.

NRK sender gudstjeneste fra St. Petri kirke i Stavanger på palmesøndag. 1.Påskedag blir det høytidsgudstjeneste fra samme kirke, der også domkirkens katedralsangere og biskop Anne Lise Ådnøy deltar.

Pastor Petter Lande Johansen oppfordrer alle til å invitere venner og naboer ut på tur i det flotte terrenget i Moss, Rygge og Våler, og han kommer med denne hilsenen:

Den viktigste høytiden
Påsken er kanskje kirkens viktigste høytid. Vi feirer Guds kjærlighet som er så stor at han var villig til å gå i døden for oss. Ved Jesus sin død og oppstandelse overvant han døden og han vil gi deg og meg evig liv! Og om ikke det er nok, så vil han være nær oss i våre liv hver eneste dag. Jesus lever og han er ikke langt borte fra en eneste en av oss. Ja også vi kan møte den oppstandne, akkurat som kvinnene fikk møte ham påskemorgen og deres respons var å rope det ut. Ja de sprang til sine venner og ropte: Jesus lever!

Dette kan du gjøre
Så kan vi heller ikke i år feire oppstandelsen i kirken, men det hindrer oss ikke i å juble av glede. Nei vi kan også springe ut og vise vår takknemmelighet. Også vi kan rope ut; Jesus lever!

Tenk om vi denne påsken kan rope det ut så enda flere får høre gledens budskap og vi kan gjøre det på mange måter. Ja vi kan rope ut gledens budskap selv og samtidig følge smittevernreglene. Hva med å ringe en venn. Hva med å kjøpe en blomst og  sette på trappa til naboen. Hva med å kjøpe et påskeegg og legge ved et bibelvers og så gi det til noen du tenker på. Mulighetene er mange og husk: Kjærlighet og omtanke er et språk som alle mennesker forstår!
Velsignet påskehøytid!