Visjon 2017 fra 19.-23.juli i Stavern

2.juli 2017

Visjon 2017 er fra onsdag 19. til søndag 23.juli. Frikirkens sommerfestival er Frikirkens viktigste årlige samlingspunkt i idylliske Stavern. Visjon har blitt arrangert på Stavern folkehøgskole Fredtun siden 1982 og har hatt som mål å begeistre og fornye Frikirkemedlemmer i alle aldre.

Bildet: Visjon byr på mange gode opplevelser og et tydelig fokus på kristen tro i hverdag og fest.

Visjon er særegent ved sin kombinasjon av rekreasjon og fellesskap i tunet, og et variert program som spenner fra storfamiliesamlingen Hits for alle, til nattverdsamling og konserter. Årets festival utvider tilbudene fra i fjor, og kan blant annet skilte med enda flere seminarer, rekordmange talere og en rekke spennende konserter.

Sommerens talere
Fra Tønsberg Frikirke kommer Anette Stokke. Hun er en av lederne bak Get Focused, og har vært med og ledet Encounter festivalen. Anette er kjent for en livgivende og Jesus-sentrert forkynnelse, og hun taler på åpningsmøtet onsdag kl. 20 i Stavernhallen.

Rune Tobiassen er pastor i Østsida Frikirke, og opptatt av trosforsvar og av at vi skal tro med hele oss – hodet, hjertet, magen og føttene. Han taler på kveldsmøtet torsdag, og holder seminaret «Grill en kristen» fredag kl. 15, før han igjen taler på gudstjenesten søndag kl. 11. Synodeformann Jarle Skullerud har tidligere vært pastor i Bamble Frikirke og leder i FriBU. Han er opptatt av å møte mennesker der de er i livet, og han har vært med som coach i prosjektet Misjonale menigheter. Skullerud taler på formiddagsmøtet torsdag og fredag, og samme kveld er det Britt Solveig Spilde fra Ungdom i Oppdrag som tar ordet. Spilde leder Mission Europe, som blant annet jobber med menighetsplantinger i Europa. I tillegg leder hun menighetsplantingen 2.42 i Skien.

Hanne Therese Loftesnes er ordinert prest og arbeider i IMI-kirken, Stavanger. Hun er daglig leder av GodhetNorge, lærer ved ACTA Bibelskole og leder IMI-kirkens helbredelsesrom. Hun brenner for at mennesker skal få erfare at Gud er god. Loftesnes taler på formiddagsmøtet lørdag. Eivind Landro er ungdomspastor i Sula Frikirke, og er opptatt av hva det vil si å følge Jesus i hverdagen. I tillegg er han assistent på Møre barne- og ungdomsskole på Skodje. Landro taler på kveldsmøtet lørdag.

Konsertene

Hans Petter Hammersmark, som er godt kjent fra tidligere års Visjon, The Voice på TV2 og som sanger i Oslo Gospel Choir, er førstemann ut onsdag kveld. Han stiller med fullt band og sangere i Tunet, for å skape en skikkelig gospelkveld. De fleste som har vært på Visjon tidligere, vil kjenne igjen Anne Marthe Dos Santos som sanglederen under HITS-møtene. I år holder hun egen konsert i Tunet torsdag kveld, der hun byr på rolige og behagelig sanger om livet, og relasjoner mennesker imellom.

Jesus loves electro
Egen konsert blir det også på FRIK Festivalen, med Ole José fra Jesus Loves Electro! – Det blir god stemning i Stavernhallen fredag kveld når Ole inntar scenen med electro og fete beats du ikke klarer å sitte stille til, sier Hanne Marie Skaar. – For alle deltagere som skal begynne, eller går på videregående skole, kan vi dessuten røpe at Stavern folkehøyskole igjen, tilbyr spennende aktiviteter torsdag kl.10.00 og 13.00 og fredag kl. 10.00. Her kan dere velge Stand Up Paddle Board (SUP), Volleyball og Selvforsvar/ kickboxing. Aktivitetene går parallelt. Du kan derfor velge en ny aktivitet per økt, eller den samme om igjen, dersom det er kapasitet for det, sier Skaar.

Seven og Børud
Lørdag kveld kl. 20 holder Seven-jentene konsert i Tunet. Jentegruppa har reist Norge rundt i seksten år, og holdt konserter, barnegospelfester og sunget på familiegudstjenester med sprudlende sanger på repertoaret. Nå er de ute med musikalen «Under samme himmel», som inneholder sanger fra CD-en UNIK som kom ut tidligere i år. Litt senere på lørdagskvelden er det Ole Børud trio som inntar scenen. – Ole Børud har tidligere vært på Visjon, og er en av landets fremste sangere. Han har vært allemannseie siden han ble kjent som «lille Ole» i Børudgjengen og senere i Arnold B. Family, men er nå kjent som soloartist og som frontfigur i bandet Extol. Lørdag kveld kl. 21.30 blir det konsert i Tunet med Ole Børud trio, der han har med seg bassist og pianist, sier Erhard Hermansen.  (hentet fra Budbæreren.no)

Her har du komplett program: http://visjon.frikirken.no/program

Vestfoldkysten er en flott del av Guds skaperverk. Her kan du nyte freden og roen, et steinkast fra festivalområdet.