Vi er med på fasteaksjonen

28.mars 2017

Tirsdag 4 april er det bøssebæring i nordre bydel – område ved sykehuset i forbindelse med årets fasteaksjon i regi av Kirkens Nødhjelp.  Det blir da innsamling fra kl. 17.00 – 20.00 denne kvelden. Oppmøte i ungdoms-salen i Moss Frikirke.

Alle oppfordres dessuten til å delta i felles gudstjeneste i Jeløy kirke torsdag 30.mars kl.18.00. Da arrangeres en felleskirkelig fasteaksjonsgudstjeneste der alle menigheter i Moss er invitert. Barnekor deltar med sang og drama. Kollekten denne kvelden går selvsagt til Kirkens Nødhjelp. Kvelden avsluttes med kveldsmat i menighessalen.

Ja, vi elsker dette vannet!
Vann gir liv, til planter, dyr og mennesker. Men vann kan også ta liv, om det er urent og forurenset. Det er derfor Kirkens Nødhjelp jobber hvert år, hver uke og hver dag for å gjøre rent vann tilgjengelig for flere.
– Før drakk vi vann fra vannhullet, og jeg var ofte syk. Vi har lært på skolen at skittent vann gjør oss syke. Nå har vi fått en ny brønn, vannet er renere og vi er langt friskere enn før, forteller Richard Wilson som bor i landsbyen Ikonda i Tanzania. Les historiene til årets fasteaksjon her.

Han og resten av landsbyen fikk i fjor en ny brønn, og mange forteller det samme som Richard; at de raskt merket at helsen ble bedre. Barna fikk mer tid til å gå på skolen, og de voksne fikk mer overskudd til å skaffe inntekter. Et helt samfunn fungerer langt bedre når rent vann er tilgjengelig.
Dette vet også vi nordmenn når vi bare får tenkt oss om. Og dette vet verdens politikere. Derfor har FN satt opp rent vann til alle som et av sine nye bærekraftsmål.

Norge har forpliktet seg
til å bidra til at disse målene blir nådd, og det er derfor Kirkens Nødhjelp i forbindelse med Fasteaksjonen etterlyser en plan fra regjeringen. Hvordan skal Norge sikre rent vann til alle i 2030? Les mer om den beslutningspåvirkende kampanjen her.

Vi kan klare å gjøre mye
på de 13 årene fram til 2030, men vi har også klart å gjøre mye på årene som ligger bak oss. Det er i år 50. gangen at menigheter over hele landet samler inn penger til Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon. Vi er så stolte og takknemlige for all hjelpen vi har fått, og håper på god støtte fra både menigheter og privatpersoner de neste 50 årene også. Se vår gratulasjonsfilm til menighetene her.