Sterke Østfold-bidrag på Visjon

24.juli 2016

Et 20-talls mossinger deltok på årets Visjon i Stavern. Det ble et stevne med mange høydepunkter, varmt og godt sommervær, mye god sang og musikk og engasjerende talere for alle aldersgrupper.

Temaet for Visjon 2016 var «Riket er ditt», og hver dag lød en klar invitasjon om å bli en del av Guds rike, slippe Jesus inn i våre liv og la han ta styringen over våre liv.

Åpningsmøtet med «Hits for Alle» fylte Stavernhallen, og standarden både for sang, musikk, taler og proff arrangementsgjennomføring ble satt fra første møte.

HITS for alle er familiemøtet på Visjon og her var alle velkommen. Guds rike var gjennomgangs-temaet på alle HITS-samlingen
Spørsmålene som ble stilt var «hvor er dette Gudsriket?», «barna – er det plass til de der?», og «hvem er det som skal inn i dette riket?».
Even og Maja er populære figurer for både store og små, og de stilte spørsmål og fikk greie svar av ei prinsesse fra Sarpsborg.

Cohen-messa
i Tunet på Fredtun med aktører fra Fredrikstad Frikirke ble en stor opplevelse onsdag kveld. Her ble vi tatt med inn i Leonard Cohen sin rike sangskatt. Flere av sangene er oversatt til norsk ved Tom Hasselgård. Sangerene og musikerene under denne messen har funnet sammen i Fredrikstad Frikirke, og messen har tidligere blant annet blitt spilt i Fredrikstad, Askim, Rognan og Sarpsborg.
Messa, som også inneholdt nattverd, ble ledet av pastor Per Eriksen.
Torsdag kveld var det Trygve Skaug fra Trøgstad som overtok scena på Tunet. Det ble en to timers intimkonsert med mange gode tekster og underfundige kommentarer fra en mann som var på «hjemmebane».

Dagene var fylt opp
med møter og seminarer, gode måltider, masse aktiviteter for barn og unge og god anledning til sosialt samvær og «takk for sist» blant de om lag 1.200 som deltok på årets Visjon. Noen var der for første gang, andre er «gjengangere» som bare må ha med seg årets store stevne i regi av Frikirken.  Fellesskapet er viktig, og her var det rikelig anledning for åndelig fornyelse og inspirasjon til ny innsats i de lokale menighetene.

Frikirkens misjonsarbeid 100 år
I år er det 100 år siden Frikirkens første utsending kom til Angkang i Kina, og dette markeres på ulike måter gjennom hele året. Høydepunktet for feiringen var på årets Visjon.
Lørdagen på Visjon ble en eneste stor misjonsfeiring! Frikirkens misjonsleder Terje Bjørkås talte på formiddagsmøtet i Stavernhallen, og det var sterke misjonshistorier som ble formidlet.

Hele ettermiddagen var det misjonsmarked og aktiviteter i Tunet.  Misjonsløpet, der barn og unge løp for misjonen innbragte nærmere 100.000 kroner. Dette kom i tillegg til et solid misjonsoffer på om lag det dobbelte. Det ble også arrangert misjonsfrokst fra henholdsvis Tyrkia, Japan og Mali. Utsendingene forberedte frokost fra «sine» land, og snakket med gjestene sine under måltidet. Gjester fra Mali var også tilstede under årets Visjon

En ny generasjon
Årets Visjon ble avsluttet med en flott festgudstjeneste for alle deltakerne. Stavernhallen var helt fullsatt, og budskapet om å bli ta del i Guds rike som et lite barn var den røde tråden i sang og tale. Det ble en sterk opplevelse for mange veteraner å se hundrevis av barn og unge gå fram og ta i mot nattverden som avslutning på Gudstjenesten. En ny generasjon står klar til å føre arbeidet videre i Frikirken i Norge og ute i misjonslandene.

Her er et knippe glimt fra årets Visjon:

Fullt i Tunet på Fredtun under misjonsdagen på lørdag.