Søndagsklubben: K for Kristus

23.januar 2021

Familiearbeider Kathrine Stampe har sendt ut denne barneandakten til menighetens småbarnfamilier siden Søndagsklubben ikke kan møtes grunnet korona-situasjonen.

Vi begynner med å lese i Bibelen fra brevet til Romerne, kapittel 5 og vers 8: Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.
Dere er sikkert veldig glad i noen. Kanskje dere er aller mest glad i mammaen og pappaen deres, og søsknene deres? Jeg er hvert fall veldig glad i mine barn. Så glad i dem at jeg ikke kan beskrive det med ord engang. Og dere vet sikket at det er mange som er veldig glad i dere også.

Jeg vet om noen som faktisk er ENDA mer glad i dere enn noen andre. Kan dere gjette hvem det er? Det er Gud! Nå skal vi lære mer om hans kjærlighet fra vår spesielle bok, Bibelen.
Bibelen forteller oss sannheten om Guds kjærlighet til oss. Gud elsker alle, uansett hva vi gjør eller har gjort!

Gud elsket oss så høyt at Han sendte sin egen sønn til jorden for å dø for våre synder. Synd er det som skiller oss fra Gud. Alle vi mennesker har synd i oss, fordi synden har kommet inn i verden. Synden viser seg tydelig ved ting vi tenker med hodet, sier med munnen, og gjør men hendene. Hvis vi tenker, sier eller gjør noe som er MOT det Gud har sagt at vi skal gjøre, så er det synd. Men, når Jesus døde på korset så tok han staffen for det gale vi gjør, og vi kan være fri!

Hva tenker dere på når dere ser dette bildet? Jesus ble født som en liten baby. Han hadde ikke en varm, myk seng eller myke tepper og dyner. Han hadde en krybbe, ett fat som dyrene spiser høy av, som seng.

Da Jesus var gutt, syntes han det var spennende de gangene han fikk være med til Jerusalem og i tempelet. Et tempel er ett sted der folk gikk for å lovprise og lære mer om Gud. Litt som vi gjør i kirken og på søndagsklubben egentlig. Når Jesus var i tempelet stilte han lærerne spørsmål om Gud, sin far. Lærerne ble så overrasket over alle spørsmålene og alt Jesus kunne.

Da Jesus ble voksen viste han kjærlighet til alle mennesker. Han elsket gamle besteforeldre, Han elsket mammaer og pappaer, og Han elsket små babyer og alle barn. Jesus ble glad når Han fikk ha barn rundt seg.

Mange mennesker var også glad i Jesus. Men noen menn likte ikke Jesus i det hele tatt. De trodde ikke at Jesus var Guds sønn. Disse mennene slo Jesus mange ganger og hang han i hendene og føttene på ett kors. Men siden Jesus er Guds sønn, kunne han ha stoppet mennene. Men han gjorde ikke det. Jesus valgte å dø på korset for å frelse oss.

Jesus døde på korset fordi han elsker oss så høyt. K står for Kristus.
«Kristus døde for oss mens vi enda var syndere» Romerne 5.8
Kan dere finne ett ark å tegne en stor K ? Hvis dere ikke har ark, kan dere ta fingeren deres og tegne en K i luften =) Etter at Jesus var død, fikk vennene hans lov å legge kroppen han i en grav. Graven var en hule i ett fjell. De var veldig lei seg for at Jesus var død. Soldatene plasserte en stor stein foran hulen. Så gikk det tre dager. Kan dere telle til tre? 1…2….3..

Heldigvis ender ikke historien der. For etter tre dager ble Jesus levende igjen !! vennene hans ble så glade for at Jesus levde. De priste Gud og fortalte alle at «Jesus lever».
Men så var tiden inne for at Jesus skulle reise tilbake til Gud, faren sin. Før Han reiste til himmelen fortalte han vennene sine at en dag skulle Han komme igjen og hente oss for å ta oss å med slik at vi kunne leve sammen med Han i himmelen.

Alle de som tror på at Jesus døde på korset for å frelse oss og at Han sto opp igjen, skal få leve sammen med Han i dag og i himmelen. Himmelen er et fantastisk sted, så fantastisk at vi ikke klarer å forestille oss det. Der kan vi elske og tjene Jesus for alltid.
I dag har dere lært masse om Jesus. Og hvis det er noe dere lurer på, så er det viktig at dere tør å spørre. Spør den voksne som leser dette for deg, eller så kan dere ringe til meg, eller sende meg en melding. Det er veldig koselig å høre fra dere.
Håper vi kan sees snart alle sammen, og at dere har det bra.  Gud velsigne dere =)  Klem fra Kathrine