Slår gnister for misjonsbasaren

8.oktober 2017

Forberedelsene til Frikirkens store misjonsbasar i Moss er godt i gang. En av de som har jobbet i sitt lille verksted i flere måneder allerede er Flemming Pelle. Han tar oss med inn i garasjen for å vise noen av høstens nyheter. Her slår det gnister.

Det slår gnister rundt Flemming Pelle når han jobber fram mot årets misjonsmesse.

Lørdag 4.november er en viktig dato for alle som vil bidra til et godt resultat for årets misjonsbasar. Da oppfordres alle medlemmer og venner av Frikirken å ta med seg familie, venner og bekjente til en god, gammeldags basardag. Spørsmålet blir nok en gang om årets basar blir like vellykket som fjorårets rekordår, da det økonomiske sluttresultatet rundet 110.000 kroner.

Misjonsbasaren er en viktig begivenhet fordi dette er dagen da kirkens lokaler blir fylt opp av mennesker vil gjerne vil bidra i arbeidet og i tillegg oppleve varme og fellesskap.

I år åpner dørene allerede kl. 10.00.
Da blir det salg av diverse håndarbeider, bakverk, åresalg og auksjon. Det blir selvsagt muligheter for å få noe å spise og drikke, og det blir også satt opp et eget lykkehjul for de som vil prøve lykken. Den faste misjonsappellen blir i år holdt av eldste Espen Andersen, ca kl. 13.00

I garasjen
Flemming Pelle har i mange år vært en aktiv bidragsyter til misjonsbasaren med ulike dekorasjoner i smijern og treverk. I sin garasje har han opparbeidet seg et solid lager med produkter for salg under misjonsbasaren. Det er her mange av englene i Rygge holder hus, men i tillegg til de populære englene er det i år blir flere nye produkter som blir presentert. Flemming viser oss en «blomstervase» i betong. Dekorativ både til inne- og utebruk.  Her er det fuglekasser i nytt design, og en rekke andre flotte håndprodukter, skapt i samarbeid med kona Christa.

Penger til misjon
– Her går hver eneste krone rett ut til de landene vi driver misjon, sier en av ildsjelene bak basaren, Sigrid Refsnes. Hun mener misjonsbasaren er en viktig begivenhet, og årets høydepunkt for Frikirkens misjonsgruppe.
Sigrid Refsnes og Christa Pelle er blant de sterkeste ildsjelene i dette årlige prosjektet. Flemming Pelle legger ned hundrevis av dugnadstimer i sin garasje, og Grethe Gundersen er også en av de trofaste bidragsyterne, i år med flere flotte håndarbeider. Mange andre medlemmer bidrar også, understreker Sigrid og Christa.

Tid for innlevering
Nå håper de at de mange medhjelperne leverer inn sine bidrag så snart som mulig.
-Vi har absolutt ikke kontroll på hva som havner på salgsbordene i år, men vi trenger jo masse for å komme opp i fjorårets resultat, understreker Sigrid Refsnes.
Som vanlig knyttes det ekstra forventninger til auksjonen av hyttetur og båttur og en dag med en «handymann.» I fjor kom det inn flere tusen kroner på disse tre «auksjonsgjenstandene».