Moss sier nei til gudstjenester i jula

18.desember 2020

OPPDATERT: Jula er ikke avlyst, men det blir ingen gudstjenester i Moss Frikirke denne jula. Det er klart etter at Moss kommune viderefører den lokale forskriften til og med 7.januar.

-Smittesituasjonen i Mosseregionen er utstabil, og derfor blir det ikke tillatt å avholde gudstjenester i Moss denne jula.

-Dette synes vi selvsagt er trist, men forståelig. Julen er jo kanskje den tiden og høytiden der kirken samler flest mennesker. Det er en fin tradisjon, men det er noe mer enn det, skriver pastor Petter Lande Johansen i en e-post til menighetens medlemmer.

-Vi kommer sammen for å feire at Gud blir menneske og at han tar bolig i blant oss. Ja, tenk, Gud bor der vi bor. Han er nær oss. Så selv om vi ikke kan komme sammen og feire i kirken, selv om vi ikke kan synge de vakre julesangene sammen, så er vi ikke alene. Gud bor der vi bor, Han er der vi er. Så selv om mye blir annerledes denne julen, så er det noe som er konstant og det er Guds nærvær. Det er godt å tenke på i en tid som kan være utfordrende for mange.

Kirken på tur
Uten at jeg kjenner historien helt detaljert, så vil jeg tro at dette er en av de få gangene Moss Frikirke har vært stengt i julen. Tenk, Moss Frikirke har feiret julegudstjenester siden 1877 og i år kan vi ikke samles slik som vi ønsker. Likevel kan vi feire julens budskap, men vi må gjøre det på en annen måte. Kanskje vi som menighet kan bruke kirketiden annerledes i år? På pressekonferansen fredag oppfordret ordfører, Hanne Tollerud, sine innbyggere til å ta vare på hverandre i denne spesielle julen. Hun anbefalte oss å gå tur og å be med naboer og kjente. Kanskje vi som kirkefolk skulle ta denne oppfordringen på alvor og bruke kirketiden til å gå tur og gjøre denne turen til vår gudstjeneste. På den måten kan julens budskap bli til en «glede for hele folket.»

Filmet juleandakt
Siden vi ikke kan komme sammen denne julen vil vi filme en liten andaktsstund som legges ut på kirkens Facebookside og på vår hjemmeside på lille julaften. Her vil dere se og høre kirkens ansatte og det vil også bli sang og musikk.

Uansett anbefaler pastor Petter Lande Johansen å følge gudstjenestene som sendes på NRK både julaften kl. 16.00 og 1.juledag kl.11.00. Begge gudstjenestene er fra Nidarosdomen i Trondheim.

Ustabil smittesituasjon
Under fredagens pressekonferanse sa kommunedirektør Hans Reidar Ness at smittesituasjonen er ustabil og derfor tør ikke de lokale myndighetene å si at det er en nedadgående trend her i Moss.
-Vi ser også at smittetallene er høye i kommunene rundt oss, og flere av kommunene i regionen velger nå å innføre strengere tiltak.
I jula vil mange av oss ha kontakt med flere personer enn til hverdags, og det er en reell risiko for økning i smittetallene både lokalt og nasjonalt etter jul.  Potensialet for spredning er størst på steder der mange mennesker er samlet,
Formannskapet har derfor på anbefaling fra kriseledelsen besluttet å videreføre den midlertidige forskriften med noen små endringer.

Møte med FHI
Som tidligere har kommuneoverlegen hatt møte med Folkehelseinstituttet i forkant av anbefalingene, og Folkehelseinstituttet har uttrykt støtte til de vurderingene som er gjort.
Endringen i forskriften er:
Du kan ha maksimalt fem gjester i tillegg til egen husstand i eget hjem, hage eller hytte.
Du kan gjøre unntak for to datoer gjennom jule- og nyttårshøytiden hvor du kan samle inntil ti gjester i tillegg til egen husstand.  Dette er samme som nasjonale råd – som vi forskriftsfester.

Ingen Gudstjenester
Det åpnes opp for arrangement på inntil 50 personer på offentlig sted med fastmonterte seter.
Kirkebenker er ikke å anse som fastmontert og forskriften som er forlenget gir ikke mulighet til å arrangere felles religiøse arrangementer som gudstjenester.

En spesiell jul
Ordfører Hanne Tollerud slår fast at det blir en spesiell jul.
-For å redusere risiko for økt smittespredning, der sårbare grupper kan rammes spesielt, bør vi tenke oss godt om og begrense sosialt samvær. Vi må alle tenke nøye gjennom hvem vi vil prioritere å møte og vi må huske å inkludere enslige og andre som ellers kan falle utenfor.
 De lokale rådene og reglene gjelder som ellers, også for sammenkomster og samlinger under jul og nyttår. Moss kommune vil oppdatere nettsiden med det som gjelder samt råd for gjennomføring av en trygg julefeiring. Men jeg vil minne om at det er ekstra viktig å huske på:
Ta godt vare de rundt deg – inviter gjerne en nabo, slektning til å gå en tur, send en ekstra julehilsen på sms, ring en venn og/eller arranger en digital sammenkomst, oppfordrer ordføreren.

Videreført lokal forskrift med justeringer som gjelder fra 21. desember(PDF, 157 kB)