«Trump, Gud og kirken» og musikalske perler

25.januar 2022

Seniortreffet i Moss Frikirke inviterer torsdag 3. februar kl. 19.00 til kulturkveld med et spennende innhold. Tidligere sjefredaktør i Vårt Land, Helge Simonnes, retter fokus mot Donald Trump, Gud og kirken. I tillegg blir det minikonsert med Renate og Morten Gjerløw Larsen, som bidrar med perler fra gospel og musikaler.

En annerledes kveld i Moss Frikirke denne torsdagen. Det er Seniortreffet som inviterer til kulturkvelden, som er åpen for alle.

-Med et så spennende program håper vi mange vil benytte anledningen til å høre både et spennende foredrag og god sang og musikk, sier kveldens møteleder Odd Borgestrand, som sammen med Kjell Stubberud og Kjell Arvid Austegard utgjør ledertrioen for Seniortreffet i Moss Frikirke. Den første torsdagen i måneden inviteres det til seniortreff, og det er mye spennende på programmet denne våren, sier de tre.

«Trump, Gud og kirken»
Helge Simonnes har nettopp gitt ut boken «Trump, Gud og kirken». Den viser hvordan Donald Trump, som for mange fremstod som lite gudfryktig, fikk massiv støtte fra evangelikale, hvite velgere. Disse velgerne har vist seg å være svært lojale mot Trump, og spørsmålet er om denne velgergruppen fortsatt vil være så uforbeholdne i sin støtte.
I Moss Frikirke vil Helge Simonnes holde et foredrag med tittelen:

«Arven etter Donald Trump – når konspirasjonsteorier og religiøs retorikk truer demokratiet.»

Dette foredraget går dypt inn i hvordan den hvite, evangelikale velgergruppen forble så lojale til presidentens påstand om at «valget var stjålet» og andre konspirasjonsteorier.
En hel verden følger spent med om Trump vil forsøke å komme tilbake til Det hvite hus i 2024. Ved flere anledninger har han kommet med hint om at han vil gjøre det, og i løpet av 2022 vil dette trolig bli avklart. Velger han å stille opp, kan han regne med støtte fra mange av de velgerne som stemte på ham både i 2016 og 2020, sier Simonnes.

Renate og Morten Gjerløw Larsen er et syngende ektepar med et spennende og allsidig repertoar.

Gospel og musikalske perler
Sangerne og musikal-artistene Renate og Morten Gjerløw Larsen har over 20 års fartstid innen ulike musikalske sjangere. For tre år siden fikk Renate en av rollene i storsatsingen  «Les Miserables» på Folketeateret. Forestillingen ble spilt for 150.000 nordmenn. Renate har også spilt i My Fair Lady, har deltatt i Grand Prix og Beat for Beat på NRK.

Morten Gjerløw Larsen har vært sentral i flere titalls hovedroller i Fredrikstad og Omegn igjennom 25 år som artist. Han har også jobbet på Wallmans Salonger i Oslo, og spilt Norge rundt med forestillinger som «The show must go on» og «The thrill of Michael Jackson». Morten Gjerløw Larsen har vært åpen om sin tidligere avhengighet av alkohol. Etter at han ble en kristen klarte han å kutte ut alkoholen. I dag er Morten Gjerløw Larsen daglig leder på Solbukta leirsted og konferansesenter i Øyenkilen i Fredrikstad.

Sammen med kona Renate vil han fylle Moss Frikirke med fengende gospellåter og kjente perler fra ulike musikaler.

Det er gratis inngang på kulturkvelden, men det vil bli oppfordret til å gi en gave til menighetens arbeid. Helge Simonnes vil også signere og selge bøker denne kvelden, opplyser Borgestrand.