Kristine tente lys, varme og juleglede

20.desember 2016

Det ble en vakker og allsidig førjulskveld med Kristine Stærk og hennes fire manns orkester tirsdag kveld.  Den flotte kvintetten hadde fortjent enda flere enn de om lag 100 som fylte benkene i Moss Frikirke.

Kristine Stærk har en vakker stemme som lyder sterkt og klart enten hun svinger innom gospelrytmer, folkemelodier eller jazz- og bluesinspirerte arrangementer med julens budskap som det helt sentrale temaet.
Det ble et møte med en levende Kristus, både som det lille barnet i krybben og som Frelseren som kom til jord.

Kristine Stærk tente lys i en mørk førjulskveld i Moss tirsdag kveld.

Kristine hadde med seg Erling Henanger på tangenter, Kim Stenberg på gitar, Jørn Hattestad på bass og Jan T. Johanessen på trommer.  Den mektige lyden var det Peter Larsen som styrte. Kirken var også denne kvelden vakkert lyssatt med adventsfargene som de mest dominerende.

Det allsidige programmet
startet med «That Spirit of Christmas» før Kristine Stærk sang om adventslys etterfulgt av Bjørn Eidvågs «I en natt». Her var det også plass til tradisjonelle og velkjente julesanger som Stille natt, Det kimer nå til julefest, Det lyser i stille grenser, Mitt hjerte alltid vanker og selvfølgelig Deilig er jorden som fellessang og avslutning på konsertprogrammet.

Kristine Stærk formidlet Ordet gjennom sine sanger og allsidige arrangementer.

Sangerne og musikerne
hadde fremragende tolkninger av Mary Did You Know, Mariavise og Barn ifra det høye, sistnevnte for øvrig skrevet av bror Rolf Stærk.
Det er ingen grunn til å dempe den gode førjulsstemningen inne i Moss Frikirke, men vi tror nok flere i menigheten kunne tenkt seg å vært med flere av de kjente sangene som fellessanger. Det blir noe passivt kun å lytte, selv om finalen med «Deilig er jorden» inkluderte oss alle.

En liten videosnutt kan du se på våre Facebooksider.