Korsets budskap utenfor kirken

31.mars 2021

Når kirkene må holde stengt blir det en annerledes påske, men påskens budskap vil likevel lyde på mange måter. Utenfor Moss Frikirke står det nå tre kors for å minne alle forbipasserende at vi tross stengt kirke likevel feirer påske.

Det er medlemmer i menigheten som på denne måten ønsket å markere påskehøytiden.  Påsken er mer enn appelsiner og kvikk-lunsj, påskeharer og påskeegg. Vi elsker vinter og snø, og mange reiser til fjells, enten til egen hytte eller på hotell. Det er blitt veldig vanlig å lese krimbøker i påsken og på TV er det både påskekrim og påskenøtter.

Korsene utenfor Moss Frikirke
minner oss om at det ble reist tre kors den påsken Jesus led og døde.. Både på det høyre og det venstre korset hang en røver. På det midterste korset hang Jesus.

«De som gikk forbi, spottet ham, ristet på hodet.Også røverne som var korsfestet sammen med ham, hånte ham på samme måte.» (Matt. 27 v39, 44)

Det er han som henger på det midterste korset, Jesus, som blir spottet og hånet – av andre mennesker. Så leser vi at den ene ugjerningsmannen ikke spotter mer, men sier til den andre: «Frykter du ikke engang for Gud, du som er under samme dom?
Og vi med rette, for vi får det vi fortjener etter våre gjerninger. Men han har ikke gjort noe galt. Og han sa: Jesus, kom meg i hu når du kommer i ditt rike. Og Jesus sa til ham: Sannelig sier jeg deg: I dag skal du være med meg i Paradis!»

Påsken er kirkens viktigste høytid. Vi feirer Guds kjærlighet som er så stor at han var villig til å gå i døden for oss. Ved Jesus sin død og oppstandelse overvant han døden og han vil gi deg og meg evig liv! Og om ikke det er nok, så vil han være nær oss i våre liv hver eneste dag. Jesus lever og han er ikke langt borte fra en eneste en av oss. glede.

Denne påsken kan vi rope det ut så enda flere får høre gledens budskap og vi kan gjøre det på mange måter.  Tre kors utenfor Moss Frikirke er en måte å nå ut til de mange som vandrer på sin livsvei forbi kirken denne påsken.