Herren kom og han kommer

6.desember 2020

På grunn av lokalt koronautbrudd i Moss er det dessverre ikke anledning til å samles til gudstjeneste. Pastor Petter Lande Johansen har derfor skrevet og lest inn refleksjoner over tekstene for 2. søndag i advent, samtidig som han ønsker alle en velsignet adventstid.

Kjære menighet.
Nåde være med dere og fred fra Gud vår Far og Herren Jesus Kristus

I dag har vi tent to lys, det er andre søndag i advent. Vi er inne i ventetiden og i år er vi kanskje mer spent enn tidligere. Hvordan vil denne julen bli? På grunn av Korona vil julen bli annerledes. Kanskje må noen av tradisjonene vike. Vi kan ikke samles like mange som vi pleier. Det er begrensninger på grunn av pandemien.

Lytt til andakten her om du ønsker:

Også førjulstiden er annerledes. Julekonserter er avlyst og kirkene i Moss er stengt. Selvsagt håper vi på å kunne åpne igjen før jul, for jul og kirke hører jo sammen og denne adventstiden har for mange virkelig blitt en ventetid. Vi venter og lengter tilbake til normalen. Advent, vi venter og lengter!

Men en dag skal forandringen komme…..
Og det er det denne søndagens tekster handler om. En dag vil det bli forandring. En dag vil forløsningen komme. Advent betyr jo nettopp, komme og Jesus kom. Han kom til oss som et lite barn. Og han kommer til oss hver dag. Han er nær oss. Men en dag skal han komme igjen og han skal gjøre alt nytt. Er vi forberedt på det? At Jesus skal komme igjen?

Vi leser fra Lukas 21. 27 – 36

Da skal de se Menneskesønnen komme i skyen med stor makt og herlighet. 28 Men når dette begynner å skje, da rett dere opp og løft hodet! For da skal dere snart bli satt fri.»

Lær av fikentreet
29 Han fortalte dem en lignelse:
«Se på fikentreet og alle andre trær! 30 Når dere ser at de springer ut, vet dere av dere selv at nå er sommeren nær. 31 Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at Guds rike er nær.
32 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer. 33 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.

Våk og be
34 Vær på vakt og la ikke hjertet bli sløvet av rangel og drikk og dagliglivets bekymringer, så den dagen plutselig kommer over dere 35 som en snare. For den dagen skal komme over alle som bor over hele jorden. 36 Våk hver tid og stund og be om å få kraft til å komme velberget fra alt det som skal hende, og bli stående for Menneskesønnen.»

Han gikk alltid med kalosjer
To ganger om dagen pusset han tennene med en internasjonalt anerkjent tannpasta.
Doktoren undersøkte ham to ganger i året.
Han sov med vinduene åpne, og passet på at han alltid fikk nok friske grønnsaker. Han spilte tennis, men aldri mer enn en time om dagen.
Han passet på at han fikk minst åtte timers søvn om natten.
Han røkte og drakk aldri – og han ble aldri sint.
Hver dag hadde han morgengymnastikk og han hadde godt håp om å leve til han ble 100 år.
Han skal begraves på onsdag.
Før han døde, ble han behandlet av åtte spesialister, to sykegymnaster, og rundt ham sto det bokser med helsedrikk og medisiner.
Men han gjorde en feil!
Han glemte Gud, og levde som om denne verden var alt.

Jesus sier: Hva gagner det et menneske om han vinner hele verden, men taper sin sjel? For hva kan et menneske gi, så han får sitt liv tilbake?

Mark. 8. 36-37
Jeg lever i nuet, hører jeg enkelte ganger og vi mennesker er vel nettopp slik. Vi lever i nuet. Det er dagen i dag som teller. Det er ikke så lett å se frem i tid. Blant annet blir jeg stadig spurt om jeg har forberedt pensjonen min. Bankene utfordrer meg til sparing, slik at jeg kan opprettholde det gode livet den dagen jeg slutter å jobbe. Pensjonssparing – å forberede fremtiden. Det er selvsagt viktig, men ikke så lett å prioritere. Jeg vil leve i nuet.

I dag minner Jesus oss på at livet er mer enn dagen i dag og det er mer enn de dagene vi får her på jorden. Det fine med nettopp dette er jo at livet ikke slutter den dagen hjertet vårt slutter å slå, men at det er noe mer. Det finnes en evighet, et evig liv. Men er vi forberedt på dette? Det er det dagens tekster utfordrer oss på. Er vi beredt? For vi vet ikke dagen eller timen. Men når det skjer, så vil alle forstå, at nå skjer det.

Derfor ber Jesus oss om å være beredt. Med andre ord, det er i dag og i morgen at vi forbereder fremtiden. Det er i dag vi tar imot han som skal komme.

Ja det virker litt rart. Men han som kom, han kommer til oss i dag og han som kommer til oss i dag, det er han som kommer og gjør alle ting nye.

Altså, i dag starter resten av ditt liv og i dag inviterer Jesus oss inn til seg. Han inviterer oss til et eviglangt felleskap. Han ønsker å ta vår hånd i dag og føre oss gjennom livet og inn i evighetens rike. Det er i dag vi tar imot han som skal komme.

Og jeg må si jeg kjenner på en glede og takknemmelighet. Tenk han som kom, som et lite barn. Han som døde og oppsto igjen, han kommer til meg hver dag og en dag skal han komme og hente meg hjem.
Så da har vi et håp vi kan klamre oss til, både i nåtid og i fremtid. Og det var slik de kristne slavene levde. Håpet om fremtiden gav dem styrke for dagen i dag.

La oss be: Herre gi oss styrke for dagen i dag og håp for i morgen.

Herren velsigne deg og bevare deg.
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig.
Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred
Amen.

Jeg vil også anbefale dere en sang som handler om det evige håpet, som dagens tekster handler om. Og på en dag som denne kan det være fint å minne hverandre om nettopp dette håpet. Vi skal ses igjen, Soon and very soon:  Det er Andrae Crouch som synger: https://www.worshiptogether.com/songs/soon-and-very-soon-andrae-crouch/