Festgudstjeneste for og med årets konfirmanter

12.september 2021

Endelig ble det konfirmasjonsgudstjeneste for årets seks konfirmanter i Moss Frikirke. Temaet for gudstjenesten var «Følg meg», der både pastor, familiearbeider og konfirmantene selv var med å utdype temaet i en flott festgudstjeneste.

Inngangsprosesjon med årets seks konfirmanter i Moss Frikirke

Solistene Helena Stærk, Roy Kantathat og Inga-May Naustvik bidro på en fin måte å gjøre feiringen til en minnerik dag i kirken, som på det nærmeste var fullsatt. Dessverre ble det ikke anledning til å delta med fellessang av smittevernhensyn.

De seks konfirmantene bidro aktivt i en litt annerledes gudstjeneste, med alt fra diktlesning, sang, skuespill historie-fortelling om Jesus og fiskeren Peter i tillegg til videoinnslag der det gjennomgående temaet nettopp var «Følg meg».

Pastor Petter Lande Johansen tok også utgangspunkt i det Jesus sa for 2000 år siden, nemlig «Følg meg». Barn går i sine foreldres fotspor. Både barn og voksne har forbilder, noen vi ser opp til. Det kan være alt fra fotballspillere, artister eller gode venner.

-Vi følger noen og noen følger oss på sosiale medier. Meningen med livet er å leve et liv med mening, – det er både en fin og skummel tunge, skrev bloggeren Sofie Elise for noen år siden. Lande Johansen tok fram dette sitatet for å belyse at livet er et liv med oppturer og nedturer, men alle søker et liv med mening. Hva er da egentlig meningen med livet, og hvor finner man svaret?

Pastor Petter Lande Johansen tente et lys for hver av konfirmantene under forbønnen.

Det handler om å fylle livet vårt slik at det gir mening. Alle mennesker trenger noen å følge etter. Men vi trenger også noen som følger oss og ser oss. Jesus sa «Følg meg» da han møtte sine disipler. Han ville gjøre fiskerne til menneskefiskere. Tør vi å si ja til å følge Jesus i dag?

«Ditt ord er en lykte for min fot og et lys for min sti». Bibelen utfordrer oss også til å leve rett når vi blir bedt om å elske våre fiender. Denne boka kan forandre ditt liv. Bibelen er et kjærlighetsbrev til oss, konkluderte Petter Lande Johansen.

Så ble det ekstra høytidelig da pastor og familiearbeider ledet forbønnshandlingen for hver enkelt av årets seks konfirmanter. Alle fikk en personlig hilsen og et bibelvers på veien videre i et liv fylt av nettopp liv og mening.

Det kan skje mirakler når man tror, var pastorens hilsen til menighet, konfirmanter og konfirmantenes gjester.
Allerede neste uke starter konfirmantundervisningen for neste konfirmantkull.

Konfirmantene klare for fotografering av sine familier, men ønsket ikke publisering på nett. Derfor dette bildet.