Støtt opp om Fasteaksjonen. Kom og vær bøssebærer tirsdag 15/3

28.februar 2016

Moss Frikirke ønsker å være bidragsyter også under årets Fasteaksjon i regi av Kirkens Nødhjelp.  Fasteaksjonen har blitt arrangert siden 1967 og har som mål å samle inn penger til dem som trenger det mest, og å forandre årsaker til nød gjennom beslutningspåvirkning.Tirsdag 15/3 klokken 17.30 oppfordres flest mulig til å møte i Moss Frikirke for å gå en tur som bøssebærer.

Fastebøsser ligger nå til utdeling i Moss Frikirke,og bøssene blir samlet inn palmesøndag.

Pengene som samles inn går til Kirkens Nødhjelps arbeid over hele verden. Gjennom menighetene i Norge og partnere i sør jobber vi sammen for å bekjempe fattigdom og urettferdighet.

Fasteaksjonen er Norges nest største dør-til-dør-aksjon, og hvert år går rundt 40 000 bøssebærere med bøsse til inntekt for Kirkens Nødhjelps arbeid. Den arrangeres lokalt i norske menigheter, hovedsaklig tirsdag før palmesøndag. Fasteaksjonen 2016 arrangeres 13. – 15. mars.

Pengene fra fasteaksjonen går til ulike deler av Kirkens Nødhjelp sitt arbeid. I årets aksjon vil vi spesielt trekket frem eksempler fra katastrofearbeidet vårt i aksjonen. Fordi vann er prekært for mennesker i nød, er vann noe av det aller første Kirkens Nødhjelp stiller med i katastrofer. Akkurat nå er det flere katastrofer i verden enn noen gang. Kirkens Nødhjelp er på plass i Syria, Serbia, Nord-Irak, Sør-Sudan og mange andre land. Klimaendringene fører til større og verre katastrofer, og det er de fattigste som rammes hardest. Det så vi da tyfonen traff på Filippinene, da flommen herjet i Pakistan og tørken rammet Guatemala. Noen katastrofer er klimaskapt og noen kommer som et resultat av krig og konflikt. Kirkens Nødhjelp er der uansett. Men vi trenger deres hjelp for å hjelpe.

– Fasteaksjonen er menighetenes aksjon. Den viktigste støtten Kirkens Nødhjelp har i vårt daglige arbeid, er det frivillige engasjementet i menighetene, sier Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

– Vi i Kirkens Nødhjelp er svært takknemlige for den dugnadsånden og givergleden vi opplever i det norske folk. Et par timers innsats med bøsse på aksjonsdagen, gir mange av verdens mest sårbare mennesker muligheten til å jobbe seg ut av fattigdom, og muligheten til å reise seg i krig og katastrofer, sier Helland.

Vi trenger deg som bøssebærer. Vi trenger at du gir tid, penger og bruker din stemme mot urettferdighet. Takk for at du er med på Kirkens Nødhjelps fasteaksjon.

Eksempler på hva din støtte er verdt:

• 200 kroner kan gi ett menneske varig tilgang til rent vann.
  • 400 kroner kan du gi 100 trær som plantes for å bedre vilkårene for et bærekraftig jordbruk.
  • 1000 kroner kan du gi hygienepakker til fem familier. I katastrofer tar epidemier mange liv. Barn er spesielt utsatt!

– See more at: http://www.fasteaksjonen.no/om-aksjonen#sthash.iEe9Qh4q.dpuf